شرکت مهندسی تدبیر عمران جم امسال برای اولین بار و با دست پر به نمایشگاه حملونقل ریلی آمد؛ آنقدر پر که وزیر صنعت، معدن و تجارت از اسلب تراکهای پیشساخته این شرکت رونمایی کرد و وزیر راه هم با رفتن به غرفه این شرکت، از نزدیک با مزایای استفاده از این محصول آشنا شد.
به گزارش تیننیوز، معاون مدیرعامل شرکت مهندسی تدبیر عمران جم اعتقاد دارد اسلب تراکهای پیشساخته این شرکت که حاصل چندین سال کار مطالعاتی است، میتواند انقلابی در صنعت ریلی کشور ایجاد کند.
مهندسی تدبیر عمران جم اولین شرکتی است که این مساله را با اخذ مجوزهای لازم اجرایی کرده و نهایتا بهصورت پایلوت اجرایی کرد و به این ترتیب اسلب تراکهای پیشساخته با موفقیت در برخی خطوط بهکار گرفته شد. دو تا چهار برابر شدن سرعت ساخت و بهرهبرداری از خطوط آهن، یکی از مهمترین ویژگیهایی است که به گفته محمود حیدری استفاده از این محصول بههمراه دارد.
معاون مدیرعامل مهندسی تدبیر عمران جم میگوید استفاده از اسلب تراکهای پیشساخته، با توجه به امکانات و وسایل نصب و نقلوانتقالات و … میتواند سرعت ساخت خط را دو تا چهار برابر افزایش دهد که این مساله هم بستگی به این مواردی دارد که گفته شد؛ به این معنا که اگر امکانات و وسایل موجود همین وسایل موجود و سنتی باشد، سرعت کار دو برابر میشود، اما اگر از تجهیزاتی استفاده شود که مطالعات آنها انجام شده و یا برخی از آنها را وارد کرد، سرعت کار و بهرهبرداری از خطوط، چهار برابر میشود.
اما ویژگی دیگری که حیدری معتقد است در مواقع خاص میتواند از افزایش ساعت ساخت مهمتر باشد، استفاده از اسلب تراکهای پیشساخته در خطوط گرم است. در شرایط فعلی و رمانی که اسلب به صورت درجا انجام میشود، باید حداقل ۸ روز خط توقف کند تا اینها خشک شوند. اما در صورت استفاده از اسلب تراکهای پیشساخته، تنها با چهار تا ۵ ساعت مسدودی، خط فعال تعمیر و آماده استفاده میشود.
به گفته معاون مدیرعامل تدبیر عمران جم، دلیل کوتاه شدن زمان تعمیر تا این حد؛ ساخته شدن قطعات در جای دیگری است: قطعات در جای دیگری ساخته و آزمایشهای لازم روی آن انجام شده و به صورت آماده وارد خط میشود.
شرکت سازنده این اسلب تراکها اعلام کرده که از این محصول جدید در خطوط فعلی هم میتوان استفاده کرد و این اتفاق در منطقه۱۷ انجام شده و در یک قطعه که قبل و بعدش اسلب تراکهای درجا است، از اسلب پیشساخته استفاده شده است.
به گفته حیدری اسلب تراکهای پیش ساخته در خطوط پرسرعت و برقی هم قابل استفاده هستند: در حال حاضر بار محوری راهآهن ۳۰ تن است و ما این محصول را برای ۳۰ تن و سرعت ۱۶۰ طراحی کردهایم اما از آنجا که کار ساخت این محصول کاملا با مطالعه و بررسی دقیق علمی انجام شده، تغییر این مقادیر به راحتی و تنها با تغییر بخشی از فرمول تولید امکانپذیر است.
به اعتقاد مدیران و مجموعه علمی سازنده اسلب تراکهای پیشساخته در حال حاضر تنها باور مدیران و گشایش بازار است. این ومجموعه علمی معتقدند که اگر مدیران بتوانند تغییر را پذیرفته و استفاده از تکنولوژی های نو را باور کنند، سرعت و کیفیت و امنیت ساخت و بهرهبرداری از خطوط ریلی چندین برابر میشود.