28/05/2016

ایران، صاحب تنها دانشکده مهندسی راه آهن خاورمیانه

صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از صنایع زیر بنایی، نقش بسیار مهمی در حوزه های حمل و نقل، توسعه و اقتصاد کشور دارد. ایفای چنین نقشی مستلزم فراهم نمودن مقدمات آن از جمله آموزش کارشناسان در دوره های مختلف آکادمیک و انجام مطالعات و پژوهش در زمینه های مختلف می باشد.

به گزارش تین نیوز، صنعت ریلی کشور در راستای اهداف خود و به منظور ایجاد زمینه مناسب برای توسعه مبانی علمی و انتقال فناوری مورد نیاز در ارتقا کیفی سطح خدمات صنعت مزبور در نظر دارد تا با استفاده از پتانیسل ایجاد شده در این دانشکده و با بکارگیری فارغ التحصیلان آن و مشارکت هیات علمی مربوطه و پژوهشگران مستقل گامی مؤثر را در تامین نیازهای خود در هر دو شاخه آموزش و پژوهش بردارد.
جبارعلی ذاکری رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن در برنامه تلویزیونی کوپه  ۱۴۰۴ گفت: کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و آلمان توسعه قطار سریع‌السیر را در دستور کار خود قرار دادند؛ ژاپن و چین هم کماکان در حال توسعه قطار سریع‌السیر خود هستند و حتی چین اعلام کرده است‌ که تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی و قطار سریع‌السیر اجرا می‌کند.
ذاکری با بیان اینکه ایران صاحب تنها دانشکده مهندسی راه آهن خاورمیانه است، ابراز داشت: جایگاه ایران در بخش ریلی سنتی، اول است در حالی که در بخش ریلی نوین قطارهای سریع‌السیر، جایگاهی نداریم.
رئیس دانشکده مهندسی راه‌آهن با اشاره به اینکه قطعاً سوق دادن جابه‌جایی بار و مسافر از سمت جاده به سمت ریل موجب کاهش تلفات رانندگی و هزینه می‌شودگفت:اما این مورد نیازمند توسعه زیرساخت‌ها، سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه ریلی است.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: در ۳۰ سال گذشته کشور برای توسعه زیرساخت‌های سنتی ریلی گام‌های خوبی برداشته است، در روسازی، توسعه ناوگان و تولید لوکوموتیو در بخش ریلی سنتی رشد داشته‌یم، اما برای رسیدن به قطار سریع‌السیر باید فناوری جدید خلق کنیم.
شایان ذکر است دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۱۳۷۶ در جهت پاسخگویی به منافع عمومی و طرح‌های توسعهٔ صنعت راه آهن در ایران تاسیس شد.

اخبار, اخبار ریلی, اخبار ساختمانی ,