۰۸/۰۳/۱۳۹۵

دلایل شکست پروژه ۷۰۰ میلیون دلاری راه‌آهن ایران -ترکمنستان در دولت دهم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای (الف – ر) با حمایت همه جانبه مقامات دولت گذشته ۲۲۰ میلیون دلار برای احداث خط ریلی ایران – ترکمنستان گرفت اما بدون انجام دادن کار مشخصی برای احداث این خط ریلی، متواری شد که این موضوع به لغو قرارداد پروژه بزرگ ۷۰۰ میلیون دلاری منجر شد.

به گزارش تین نیوز از خانه ملت رحیم زارع  در خصوص راه آهن اترک- برکت گفت: احداث راه آهن بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران،ترکمنستان و قزاقستان تحول بزرگی درعرصه حمل و نقل بین قاره ای ایجاد می کرد،این موضوع باعث شد که بعداز چندین سال مذاکرات طولانی بین ایران و ترکمنستان، در تاریخ ۵ ژانویه سال ۲۰۱۰  قرارداد ساخت راه آهن اترک – برکت با امضای رئیس جمهورهای ایران و ترکمنستان به امضا برسد.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید درمجلس شورای اسلامی درباره قرارداد مذکور افزود: بر اساس اسنادی که در رابطه با ساخت راه آهن ایران – ترکمنستان به دست آمده مقرر شده بود تأمین کننده مالی طرح مذکور به این صورت باشد که ۵۰% (۳۵۰ میلیون دلار) از طریق بانک توسعه اسلامی به دولت ترکمنستان وام اعطا شود و ۵۰% (۳۵۰ میلیون دلار) سهم جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت وام به دولت ترکمنستان ارائه شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم مطرح کرد: در سال ۸۸ از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، ساخت پروژه عظیم ملی و زیربنایی راه آهن مذکور بنا به دلایل نامعلوم به شرکت پارس انرژی ایران به مالکیت آقای (الف – ر)بدون داشتن کوچک ترین تخصص و عدم امکانات لازم و نداشتن سرمایه اولیه به نامبرده تحویل داده می شود.

زارع ادامه داد: بر اساس اطلاعات به دست آمده آقای (الف – ر) فاقد تخصص لازم و ماشین آلات و سرمایه بوده و بعد از مذاکرات متعدد در مورخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۰ طی قراردادی با شرکت “چاوش یاران بندر”  جهت ساخت زیرسازی این خط راه آهن ۳۲۵ کیلومتری و اعزام ۸۵ دستگاه ماشین آلات سنگین راهسازی و تجهیزات و ادوات کارگاهی با صدها نفر کادرفنی و مهندسی از کشورمان به کشور ترکمنستان به امضا  می رساند.

وی درخصوص آقای (الف – ر) گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده  (الف – ر) از زمان‌های گذشته دارای فعالیت ناسالم اقتصادی و غیرشفاف، فرار از مالیات، و رانت خواری بوده و در سال های دهه ۱۳۷۰ آقای (الف – ر) متهم شناخته شده و در زندان اوین بازداشت شده و دستگاه‌های ذیربط تمامی اموال بدست آمده نامبرده را درایران و نیز درچندین کشور خارجی به نفع بیت المال مصادره می کند.

دلایل شکست پروژه ۷۰۰ میلیون دلاری راه آهن ایران -ترکمنستان
زارع افزود: اینکه (الف – ر) پس از گذشت چندین سال سکونت در کشورهای اروپایی و با گذشته نامناسب دوباره توسط چه کسانی و با چه دست‌های پیدا و پنهانی وارد عرصه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود جای سوال دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: براساس اطلاعات واصله رئیس دفتر رئیس جمهور دولت‌دهم در واگذاری  پروژه ساخت راه آهن ایران – ترکمنستان به آقای (الف – ر) تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: با کمال تأسف آقای (الف – ر) پروژه عظیم و ملی ساخت راه آهن ایران – ترکمنستان را از دولت می گیرد و با سوءاستفاده از منابع مالی بانک توسعه اسلامی و با هدایت و حمایت های همه جانبه از سوی مقامات دولت گذشته با گرفتن امتیازات بسیار و تسهیلات بانکی و گمرکی، ضربه مهلکی به این پروژه بزرگ ۷۰۰ میلیون دلاری وارد می کند و از تمامی منابع مالی و حمایت های مقامات دولتی کشور سوءاستفاده کرده و این پروژه عظیم ملی را به علت ناتوانی و با نیت کلاهبرداری از منابع مالی آن به شکل نیمه تمام رها می سازند و تا آنجایی که مشخص شده نامبرده تاکنون بالغ بر بیش از ۲۲۰ میلیون دلار پول دریافت نموده و از کشور ترکمنستان متواری می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم مطرح کرد: شنیده ها حاکی از آن است رئیس جمهور ترکمنستان بعد از ۳ سال انتظار جهت ساخت خط ریلی واگذار شده به آقای (الف – ر) و معرفی شدن وی از سوی ایران، در نهایت در تاریخ ۱۳۹۱/۶/۱۸ در هیأت وزیران تصمیم به لغو قرارداد با شرکت پارس انرژی ایران به مسئولیت آقای (الف – ر) گرفت و این پروژه اقتصادی را به علت تخلفات زیاد وی از او خلع ید می نمایند.

زارع گفت: شنیده ها حاکی از آن است که (الف – ر) چندین شرکت کاغذی با نیت کلاهبرداری و خیانت در امانت تاسیس کرده است. یکی از شرکت هایی که برای (الف – ر) کار کرده پس از گذشت ۳ سال نتوانسته بدهی خود را بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از وی دریافت کند.
وی با تشکر از اقدامات قوه قضائیه و سازمان بازرسی در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی تاکید کرد: از دستگاه قضایی می خواهم با عاملان این زیان میلیاردی به کشور برخورد کند و از تمامی دستگاه‌ها می خواهم اطلاعات خود را برای مبارزه با فساد اقتصادی در اختیار قوه قضائیه قرار دهند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآورشد: باید بررسی شود که چرا و چگونه چنین پروژه عظیم تخصصی ۷۰۰ میلیون دلاری را به این فردی که در گذشته کارنامه شفافی ندارد واگذار شود؟ چه دست های پیدا و پنهانی در کار بوده که تمامی وزارتخانه ها و دوائر دولتی اعم از ریاست جمهوری وقت سابق، وزارت امور خارجه، سفارت و سفیران ایران در کشور ترکمنستان، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی ایران، بانک توسعه صادرات ایران، و گمرک جمهوری اسلامی ایران، برای اجرای این کار بزرگ از او حمایت کردند.

اخبار, اخبار ریلی , , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 8 + 4 =